Despre newslettere

Autor: Leonardo Radoiu | Data: 11.01.2008

Va propun un articol adresat celor implicati in operatiunile de mentinere, dezvoltare si marketing ale unui site web, dar nu numai lor. Am incercat sa folosesc un limbaj usor accesibil tuturor, indiferent de experienta lor in domeniul internetului, iar acolo unde am folosit termeni tehnici, am detaliat.

Ma puteti contacta pentru intrebari, sugestii sau pentru a semnala erori in acest articol, la adresa de email leonardo@neticheta.ro.

Introducere

Newsletter-ul, in traducere scrisoare, a inceput prin a fi o forma de publicatie periodica trimisa prin e-mail celor abonati la ea. Mai este denumita si e-newsletter (electronic newsletter - scrisoare electronica sau e-mail newsletter - scrisoare prin e-mail) pentru a fi diferentiata de o scrisoare obisnuita.

Newsletter-ul modern, asa cum il stim astazi, mosteneste sistemul implementat initial de listele de discutii (mailing lists) pe vremea cind cei mai multi utilizatori comunicau prin intermediul mesageriei electronice pe diverse teme, inainte ca siturile dedicate sa intre in scena. In acest fel, utilizatorii care se abonau la o adresa generica de e-mail puteau trimite mesaje pe o anumita tema (respectind niste instructiuni) si puteau primi la rindul lor mesajele celorlalti participanti la discutie fie pe rind (in timp real), fie la pachet, la un interval bine stabilit (digest). Software-ul care deservea aceste liste de discutii putea primi instructiuni speciale de la utilizatori, pentru schimbarea parolei, abonarea sau dezabonarea adresei de e-mail, etc. doar prin simpla trimitere a unui mesaj la adresa de e-mail a listei de discutii.

Aceste "newslettere" contineau discutii tematice si abonatii unei liste trebuiau sa respecte niste reguli de buna purtare, in caz contrar administratorul listei putea interzice unui abonat nepoliticos sa mai trimita si sa mai primeasca mesaje.

Pe masura ce siturile dedicate au inceput sa apara iar modalitatea de navigare si postare a mesajelor a devenit mai usoara, listele de discutii si-au pierdut treptat interesul utilizatorilor de internet, care acum puteau alege intre forumuri, chat-uri, situri de online dating sau portaluri tematice.

In acel moment, newsletter-ul a devenit mai degraba un accesoriu al siturilor, utilizatorii putind opta sa beneficieze sau nu acest serviciu doar in scopuri de marketing si eventuale opriri ale serviciilor pentru mentenanta. Cu toate acestea, puterea lui de a atrage utilizatorii nu isi atinsese limitele.

Atunci cind publicitatea pe internet a explodat la inceputul anului 2000, spatiile publicitare de pe situri nu mai erau de ajuns. In acel moment, newsletter-ul a revenit in forta, ca o modalitate de acaparare a atentiei celor care din varii motive nu mai erau activi pe situri sau nu mai reveneau dupa prima vizita. Desi newsletter-ul incepuse sa fie o arma de marketing puternica, cei ce o utilizau nu erau pregatiti totusi sa o utilizeze, ca de multe alte ori in istorie, pentru cauze nobile.

Pe de alta parte, newsletter-ul ajuta un site web sa mentina activa legatura cu utilizatorul aducandu-i acestuia la cunostinta informatii diverse pentru care acesta a optat sa fie instiintat dar si pentru a informa utilizatorii despre noi facilitati oferite de noile versiuni ale sitului.

Modul in care newsletterul poate atrage sau indeparta utilizatorii sta numai in puterea de persuasiune a editorului si de politica pe care acesta o adopta vis-a-vis de utilizatori. Newsletter-ele pot ajunge sa fie personalizate astfel incit sa se adreseze in mod direct utilizatorului, folosindu-i bineinteles datele personale, iar continutul lor poate fi adaptat astfel incit sa contina doar subiectele de interes ale acestuia. Felul in care buna credinta a utilizatorului este rasplatita prin pastrarea confidentialitatii datelor sale personale, incluzind evident si adresa sa de e-mail, face ca newsletter-ul sa fie la fel de respectat ca si situl care il difuzeaza.