Despre newslettere

Autor: Leonardo Radoiu | Data: 11.01.2008

Termeni si definitii

Voi enumera mai jos citiva termeni pe care ii voi folosi in continuare in varianta din limba engleza pentru a evita explicarea lor pe larg, in limba romana, in cadrul textelor.

Digest - o compilatie de mesaje trimise pe o lista de discutii generata la un interval de timp stabilit.
Subscribe (abonare) - actiunea de adaugare, in mod voluntar, a unei adrese de e-mail la o lista de discutii/newsletter.
Unsubscribe (dezabonare) - actiunea de stergere, in mod voluntar, a unei adrese de e-mail de la o lista de discutii/newsletter.
Spam - trimiterea de mesaje nesolicitate catre o adresa de e-mail fara a avea consimtamintul expres al persoanei care poseda acea adresa.
Campaign (campanie) - fiecare transa trimisa catre abonatii newsletter-ului. De regula un newsletter este caracterizat de un subiect principal, fie ca este o campanie de marketing sau una informare. Subiectul mesajului numeste de regula si transa in mod unic: campania de informare din decembrie 2007, campania de marketing X, etc. de aceea campania se refera uneori si la subiectul pe care aceasta l-a avut la momentul respectiv.
Software de management de newslettere - un software dezvoltat special pentru abonarea/dezabonarea utilizatorilor, organizarea datelor personale ale utilizatorilor, trimiterea de campanii, statistici privind rata de deschidere a mesajelor, etc.
Bounces - mesaje retunate din cauza diverselor erori prezente la destinatari.
Soft bounce - eroare temporara generata de lipsa conexiunii cu serverul de mail al destinatarului, cota de spatiu depasita, erori ce fac ca mesajul trimis sa fie returnat. In acest caz, software-ul reincearca trimiterea mesajului dupa un interval de timp. Daca dupa un numar determinat de incercari (setat in panoul de control al software-ului de management) mesajul nu a putut fi livrat, atunci se declanseaza dezactivarea adresei de e-mail (hard bounce).
Hard bounce - eroare permanenta si fatala ce este cauzata de inexistenta domeniului adresei de e-mail, de o adresa gresita de e-mail, de setari incorecte ale serverului de e-mail al destinatarului. In principiu, o adresa de e-mail care a fost dezactivata dn acest motiv trebuie stearsa din baza de date dupa un interval de timp determinat (1 luna).
Opt-in - actiunea de abonare.
Opt-out - actiunea de dezabonare.
Single opt-in - mecanismul de abonare a adresei de e-mail fara necesitatea confirmarii ei. Pentru a evita actele de rea-vointa se recomanda sistemul double opt-in.
Double opt-in - mecanism de abonare a adresei de e-mail cu necesitatea confirmarii ei printr-un al doilea mesaj trimis din casuta de e-mail a abonatului. Acest lucru permite atit obtinerea acordului expres al destinatarului cit si validarea adresei de e-mail si evitarea incarcarii bazei de date cu adrese fictive.
False positives - cazul de declansare a filtrarii mesajelor si marcarii lor ca spam fara ca acestea sa fie intr-adevar spam. Este cauzat de conditii setate fie incorect, fie dintr-o eroare software, pe serverul de mail al destinatarului.
Blacklist - lista de adrese de e-mail setata special astfel incit sa impiedice intotdeauna, indiferent de alte conditii setate, livrarea mesajelor de la expeditorii ce poseda adresele de e-mail respective, catre destinatari.
Whitelist - lista de adrese de e-mail setata special astfel incit sa permita intotdeauna, indiferent de alte conditii setate, livrarea mesajelor de la expeditorii ce poseda adresele de e-mail respective, catre destinatari.
Frequency - frecventa cu care sunt difuzate newsletterele. Acestea pot fi zilnice, saptaminale, lunare, bilunare sau anuale.
Open rate - rata de citire a mesajelor trimise. Contorizarea deschiderilor este conditionata de mai multe lucruri: de nivelul de securitate al programului cu care destinatarul citeste mesajul, de complexitatea acestuia, de nivelul de securitate al retelei de intranet in care acesta se afla, de conexiunea dintre difuzorii de servicii internet, etc. Codul inserat in mesaj de catre software-ul de management poate fi impiedicat sa ruleze, fie ca programul de mail sa nu stie sa il execute, fie reteaua de intranet nu permite comunicarea cu serverul pe care este instalat software-ul de management. Trebuie sa tineti cont de acest lucru atunci cind analizati utilizatorii abonati: daca acestia sunt angajati in companii si isi citesc newsletter-ul de la serviciu, cel mai probabil contorizarea mesajelor nu se va produce din cauza restrictiilor prezente in majoritatea companiilor.
Click-through rate - rata de click pe linkurile din newsletter. Software-ul de management va redirecta mai intii utilizatorul la o pagina unde va contoriza click-ul si apoi acesta va ajunge in pagina tinta. Daca reteaua de intranet a utilizatorului nu permite accesul la internet click-ul nu va functiona. Din aceasta cauza trebuie sa analizati utilizatorii abonati, ca si in cazul open rate.
Schedule - programarea trimiterii unui newsletter. Software-ul de management permite livrarea mesajelor si in intervale orare in care un editor nu poate fi prezent pentru a trimite newsletterul (18:00 -09:00 sau weekend).
Tracking - urmarirea comportamentului utilizatorilor ce deschid un newsletter si acceseaza linkurile din el. Se pot face statistici de numar de abonati care au deschis mesajul, care l-au citit, cit timp au petrecut in fata lui, pe ce linkuri au dat click, etc.
Subscriber (abonat) - utilizatorul care s-a abonat in mod voluntar.
Unsubscriber (dezabonat) - utilizatorul care s-a dezabonat in mod voluntar.
Ban - interzicere (interdictie) de a accesa o adresa ip, o adresa web sau de a folosi un anume serviciu web. Interdictia se poate aplica si adreselor de e-mail, carora li se interzice astfel sa trimita un mesaj catre o alta adresa de e-mail, cel mai probabil din cauza unor practici neortodoxe.
Spam score - scor acordat mesajului de catre serverul de mail al destinatarului. Acest scor este calculat in functie de conditiile setate si de algoritmii de detectare de spam. In acordarea unui astfel de scor pot intra verificari de numar de imagini din continutul mesajului, de prezenta unor cuvinte des intilnite in mesajele de spam (viagra, cialis, etc.), de prezenta unor linkuri catre adresa web considerate periculoase (virusi, continut pornografic, etc.)