Despre newslettere

Autor: Leonardo Radoiu | Data: 11.01.2008

Reguli de neticheta

Exista citeva reguli ce ar trebui respectate pentru ca un site sa asigure un serviciu de newsletter demn de incredere.

1. In caseta de abonare la newsletter oferiti de asemenea si optiunea (un alt link sau o bifa) ce ofera posibilitatea utilizatorului sa se si dezaboneze. Afisati, in acelasi timp, in pagina de contact a sitului, si o adresa de e-mail unde pot fi reclamate probleme cu abonarea, dezabonarea, abuzuri sau spam.

2. Abonarea si dezabonarea trebuie sa se efectueze in mod double opt-in adica fiecare operatiune, fie de abonare, fie dezabonare, sa se efectueze cu mesaj de confirmare din casuta de e-mail a destinatarului.

3. Este recomandat sa afisati in caseta de abonare si un link cu termenii si conditiile de abonare si dezabonare. Termenii si conditiile de utilizare a serviciului ar trebui sa includa periodicitatea cu care se trimite mailul, formatul implicit in care se trimite newsletter-ul (text plain sau html), faptul ca abonarile si dezabonarile sunt inregistrate dupa ip pentru a preveni abuzurile, etc.

4. Este recomandat sa aveti si un link la ultimul newsletter trimis sau la arhiva newsletterelor, pentru ca utilizatorul sa fie informat in mod transparent de continutul newsletter-ului oferit de site.

5. Daca o adresa de e-mail abonata inceteaza sa functioneze si genereaza hard-bounce-uri, ea trebuie eliminata din baza de date dupa o luna de la prima raportare a hard-bounce-ului.

6. Un utilizator care se dezaboneaza de la newsletter trebuie sters complet din baza de date cu exceptia cazului lui in care situl ofera si serviciu de login iar conturile de utilizator isi pot administra abonamentele dintr-un panou de control. In acest caz adresa nu este stearsa ci doar dezabonata, fiindca ea este legata de un cont activ de utilizator. In cazul in care utilizatorul renunta la contul de pe site atunci adresa de e-mail trebuie stearsa si din lista de abonati/dezabonati la newslettere daca utilizatorul isi exprima in mod expres renuntarea la serviciile sitului.

7. Newsletter-ul nu trebuie sa depaseasca 100KB in dimensiune. Acest lucru implica faptul ca imaginile din site sunt oferite online la deschiderea mesajului. Atasarea imaginilor la newsletter face ca un newsletter sa depaseasca in medie 300KB si astfel sa ocupe spatiul de stocare a utilizatorului, mai ales daca newsletter-ul este zilnic iar utilizatorul are o cota de spatiu setata pe serverul de mail al providerului de internet.

8. Adresele de e-mail colectate in cadrul sitului nu trebuie vandute sau oferite unor terte parti. Oferirea adresei de e-mail unor terte parti trebuie specificata clar in termenii si conditiile de abonare la newsletter. Valorificarea adreselor de e-mail contra cost, mai ales daca in contractul de abonare se specifica faptul ca adresa de e-mail poate fi oferita unor terte parti fara specificarea modului in care se va face acest lucru, este ilegala si imorala, din punctul meu de vedere.

9. Abonarea la un serviciu de newslettere nu trebuie conditionata de nici un alt avantaj pe care il poate obtine utilizatorul si de nici un alt serviciu oferit utilizatorului.

10. Pentru trimiterea unor alte tipuri de newslettere este necesar ca utilizatorul sa exprime in mod expres acest lucru. Situl trebuie sa ceara acordul expres al utilizatorului la abonare pentru primirea unor alte tipuri de newsletter (de marketing, in numele altor clienti, etc.) pe toata perioada abonarii.

11. Nu colectati adrese de e-mail de pe siturile publice folosind programe automate (bots) pentru a va crea baza de date de abonati. Aceasta practica este considerata ilegala. Trebuie sa intelegeti ca o adresa de e-mail prezenta pe un site public, accesibil oricui, nu este in mod implicit o adresa de care se poate folosi oricine pentru a trimite mesaje nesolicitate.